„ Konecsni György Helytörténeti Gyűjtemény és Tájház a kiskunmajsai oktatás szolgálatában TÁMOP -3.2.8./10-2010-0023”

2010. októberében kezdtük el pályázatban megjelölt  „Művészet gyermekeknek” című  tematikus foglalkozásokat. A tematikát úgy állítottam össze, hogy tíz alkalommal  tízféle kézműves technikával ismerkedhessenek meg a diákok. A foglalkozásokon minden alkalommal valamelyik múzeumi tárgyhoz kapcsolódó ismeretet is elsajátíthattak a gyerekek, emellett olyan hagyományos és újszerű technikákkal dolgoztak, melyekre anyagi fedezet hiányában mindeddig nem volt lehetőségünk.

Az októberi első foglalkozáson őszi termések felhasználásával olyan tárgyakat készítettek diákjaink, melyekkel szüleik, dédszüleik gyermekkorát idéztük fel. Készültek csuhébabák, tobozokból, dióból, mogyoróból, gesztenyéből különféle állatkák, valamint apró dísztökök és mécsesek felhasználásával töklámpások. A kellékeket egy diószedő vesszőkosárba készítettük elő, ezekből válogatta mindenki ki azokat a terméseket melyekkel aztán saját ötlete alapján dolgozott. A foglalkozás végén minden diák készített magának töklámpást, de készült csuhébaba, dióból százlábú, gesztenyéből apró sündisznó, és  tobozbaba is.

Az előkészített őszi termések, és anyagok

Az előkészített őszi termések, és anyagok

Alkotás közben a csapat

Alkotás közben a csapat

Egy elkészült töklámpás

Egy elkészült töklámpás

Százlábú, süni, csuhébaba, és a szörny

Százlábú, süni, csuhébaba, és a szörny

Második alkalommal az állandó kiállításon bemutatott fatárgyakkal ismerkedtek meg tanulóink. Beszélgettünk a fafaragásról, a faragott motívumok jelentéséről, bővebben pedig az életfa motívum jelentését sajátították el. A pályázati pénzből vásárolt natúr fadobozkákra mindenki megtervezte saját életfáját, amit azután tetszőleges színnel kifestettek.

Ismerkedés az állandó kiállítással

Ismerkedés az állandó kiállítással

Készülnek az életfa tervek

Készülnek az életfa tervek

Az elkészült munkák

Az elkészült munkák

Olívia és Karina munka közben

Olívia és Karina munka közben

Harmadik foglalkozásunkon Kiskunmajsa betelepedésének történetét ismerhették meg a gyerekek. A Szeged környéki betelepedők „hozták magukkal” a ma napsugaras háznak nevezett díszített oromzat mintát. Múzeumunk udvarát is díszíti egy ilyen oromzat, ezt a gyerekekkel megnéztük, megbeszéltük annak jelentését. A foglalkozás tervezésénél közös munkaként színes mozaiklapocskák felhasználásával egy nagyobb méretű fa alapra először megterveztünk egy napsugaras oromzatot, majd piros-zöld színnel kiraktuk, ráragasztottuk a mozaikokat. Ezután mindenki saját magának készített egy mozaikmintás poháralátétet. A közös munkánál a nagyobb gyerekek segítették a kisebbeket.

Olívia és Karina munka közben

Olívia és Karina munka közben

Közös munka

Közös munka

Az eredeti és a mozaikos napsugár

Az eredeti és a mozaikos napsugár

poháralátét maradék mozaikok felhasználásával

poháralátét maradék mozaikok felhasználásával

A kerámiafestést várták a gyerekek a legnagyobb lelkesedéssel. Múzeumunkban többfajta kerámia tárgy található, ezek közül Páll Antal korondi kerámiáit választottam ki bemutatásra. Beszélgettünk a fazekasok nehéz munkájáról a kerámia készítés munkafolyamatairól, a hamisítatlan székely színek és motívumok jelentéséről. Ezután kerámiafestékkel egy-egy porcelán bögrét díszítettek ki a gyerekek. Volt olyan, aki a székely kerámiákon látott mintát próbálta átmásolni, mások saját tervezésű motívumokat festettek  bögréikre. Ezen a foglalkozáson a helyi televízió munkatársai is készítettek egy rövid tudósítást, melyet a Catel televízió heti műsorában láthattak a nézők.

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Munka közben

együtt a csapat

együtt a csapat

A papírmasé technikával már a nyári táborban megismerkedtek a gyerekek, most azonban újdonság volt számukra, hogy nem papírdarabkák egymásra ragasztásával készítünk tárgyakat, hanem papírporból vízzel összegyúrva készítünk maszkokat. Erre a foglalkozásra is terveztünk egy közös munkát. Egy labdát vontunk be papírmasé porral, és ebből alakítottunk ki egy bagolyfejet. Nagy élmény volt a diákoknak, amikor raktárunkból elővettük a régi maszkokat, melyek szintén hasonló technikával készültek. A munka mellett egy kis játékot is csempésztünk a foglalkozásba, amikor a gyerekek belebújhattak a múzeumi maszkokba.

Bebi, Karina, Dominika és Olívia alapozza a    	Egy kis móka munka közben.  bagolyfejet.

Bebi, Karina, Dominika és Olívia alapozza a bagolyfejet.

Egy kis móka munka közben.

Egy kis móka munka közben.

Ez jó lesz csőrnek?

Ez jó lesz csőrnek?

Száradnak a maszkok

Száradnak a maszkok

A papírmasé maszkok kiszáradásához néhány napot kellett várnunk, így azok formáról történő leválasztását, festését a következő foglalkozáson végezték el a gyerekek. A maszkokat temperával festették, és csillámporral díszítették. A bagolyfejet – hogy ne kelljen az oldalát kettévágni – úgy választottuk le a labdáról, hogy kiszúrtuk az alapnak használt labdát, majd a bagoly nyakrészénél óvatosan benyúlva le tudtuk fejteni a levegő nélküli gumilabdát.

Elkészültek a papírmasé alkotások

Elkészültek a papírmasé alkotások

Elkészültek a papírmasé alkotások

Elkészültek a papírmasé alkotások

Elkészültek a papírmasé alkotások

Elkészültek a papírmasé alkotások

Mielőtt hozzáláttunk volna a nemezeléshez, kiválasztottuk az állandó kiállításban azokat a tárgyakat, melyek állati eredetűek voltak. Megbeszéltük mi az a gyapjú, milyen tulajdonságai vannak, és mit lehet belőle készíteni. Még soha nem nemezeltek a gyerekek, ezért a legegyszerűbb technikával langyos víz és szappanhab segítségével nemezlabdákat készítettünk. Amikor a labdákkal elkészültünk, kipróbáltuk a tűnemezelést is. Közös munkával egy színes papagájt alkottak a gyerekek.

Még a szülők is kipróbálták a nemezelést

Még a szülők is kipróbálták a nemezelést

Meddig kell még gyúrni, szappanozni?

Meddig kell még gyúrni, szappanozni?

Elkészültek a nemezlabdák

Elkészültek a nemezlabdák

közös munka

közös munka

A gyertyaöntésnél először egy tálcára kiöntöttük a folyékony viaszt, ebből süteményszaggatóval kivágtunk két formát, a formák közé helyeztük a kanócot, majd ezt többször a forró viaszba mártottuk. Amikor a kívánt vastagságot elérte a gyertyánk, akkor hideg helyen kihűtöttük. Készítettünk még csavart gyertyát is úgy, hogy  a félig kihűlt  viaszt háromszög formára vágtuk, majd zsírpapír segítségével felcsavartuk. Az elkészült gyertyákat viasztollal dekoráltuk.

gyertyadíszítés

gyertyadíszítés

gyertyadíszítés

gyertyadíszítés

gyertyadíszítés

gyertyadíszítés

a legszebb alkotások

a legszebb alkotások

Novemberben még két foglalkozást tartunk, egyiken festeni fognak, a másik alkalommal pedig a szövés alapjait sajátítják el a gyerekek.

Darányi Éva

foglalkozás vezető

TÁMOP3.2.8-10/B-2010-0023

TÁMOP3.2.8-10/B-2010-0023