„A Konecsni György Helytörténeti Gyűjtemény és Tájház a kiskunmajsai oktatás szolgálatában –TÁMOP-3.2.8/10.2010-0023/ „ pályázat keretében korabeli sajtó címmel 10 alkalomból álló foglalkozás dolgoztuk fel a Kunsági Hírlap húszas, harmincas években megjelent- eddig mikrofilmen – tárolt számait a Dózsa György Gimnázium diákjaival.

Az eltelt tíz foglalkozás során a diákok megismerkedtek az újságíráshoz, nyomdatechnikához kapcsolható múzeumunkban is fellelhető tárgyi emlékekkel. Találkoztak a helyi nyomda vezetőjével és újságírójával, bepillantást nyertek az újságírás alapfogásaiba. Összehasonlíthatták a múlt század eleji és a jelenleg használatos digitális nyomdatechnikát
Számítógépre mentettük, kinyomtattuk, lefűztük a Kunsági Hírlap eddig mikrofilmen őrzött 1922, 1923, 1924, 1925, 1927, 1930, 1931, 1932, 1933-as éfolyamait. Ezeket átolvasva évfolyamonként kijegyzetelték a tanulók a húszas években működő egyletekről, egyesületekről szóló tudósításokat. Ezzel a munkával nem csak a kutatóknak adunk támpontokat a további gyűjtéseikhez, hanem a foglalkozáson részt vállaló diákok bepillantást kaptak szüleik, nagyszüleik küzdelmes mindennapjaiba és az újsághírek alapján feltérképezhették a húszas-harmincas évek kiskunmajsai történéseit is.

A tapasztalatom az, hogy hasznosan teltek ezek az órák, a tanulók élvezettel dolgozták fel a korabeli újságokat, több ízben egy-egy érdekesnek vélt cikket felolvastak, véleményt formáltak, értékelték a hallottakat. Több alkalommal előfordult , hogy egy-egy diák foglalkozáson kívüli időben is bejött a múzeumba, hogy átolvassa azokat az érdekesnek tartott cikkeket, melyeket a foglalkozásokon fedezett fel a kinyomtatott újságokban.

 

E pályázat megvalósításával segítséget kapott a helyi múzeum, hogy az eddig dobozban tárolt mikrofilmeket olvashatóvá tegye. Igy több forrásból válogathatunk kutatásainkhoz, de elmondható az is, hogy a foglalkozáson megjelent diákok tárgyi tudása is jelentősen bővült, kapcsolatuk a múzeummal szorosabbá vált. A diákok eddig a múzeumi munkákból csupán a kiállításokat láthatták, de most bepillantást kaptak a gyűjtő- és feldolgozó munkába is. A vállalt és tervezett öt évfolyam kinyomtatása, feldolgozása helyett kilenc évfolyamot sikerült láthatóvá, olvashatóvá tennünk.
Darányi Éva
foglalkozás vezető